Jackson Coosa Elite

Amikor először láttam egy kiállítás videóján egyből megtetszett, és elkezdtem utána keresni, olvasni. Először éreztem azt, hogy valaki átgondoltan a horgászoknak készít valamit, nem csak valamelyik modelljét szereli horgász kiegészítőkkel. Természetesen vannak az egyes márkáknak Native WatercraftWilderness stb. prémium horgász kajakjai, de ezek az én zsebemhez mérten csillagászok, nem beszélve arról, hogy esetleg nem is elérhetőek, csak Amerikában. Az is megdobogtatta a szívem, hogy a tengeri kajakok után eleve folyóvízre szánnak egy járművet, és a gyártó nagy szakértője a vadvizeknek. Szóval csak idő kérdése volt, hogy mikor jelenik meg egy a fenekemen. 


katt a címre 

Azon szerencsés kevesek közé tartozom ezennel, akiknek volt alkalmuk kipróbálni, használni és összehasonlítani két kajakot, és ezzel a tapasztalattal véleményezni egy típust. A méreteket összevetve a jelenlegi kajakommal, Coosa/Tarpon: hosszúság 335 - 427cm, szélesség 78 - 71 cm súly 28,5 - 34 kg terhelhetőség 170 - 170 kg. Az autó tetejére szerelésnél Tarponommal képességeim határát súrolom, a Coosa viszonylag könnyedén kerül fel és le.



A Balatonon próbáltam ki először, az enyémnél egy hosszabb lapáttal. A kajak szélesebb is, és így a magasabb üléspozícióban is kényelmesen evezhető marad. Az első benyomások egyértelműen pozitívak. 


A sebesség miatt aggódtam kicsit, ez volt az első, amit tesztelgettem, ahogy kiértem a nyílt vízre. Könnyedén elértem egy 5 és 6 km/h közötti utazót, amit éreztem, hogy tartani tudok hosszasan, különösebb megerőltetés nélkül. Ez már elég lehet a Dráván árral szemben is. Innen kezdve viszont nagyon nehezen tudtam gyorsulni nagy erőfeszítésbe került  6 km/h felett tartani a tempót, és bár a maximum 7,8 volt ezek az értékek már csak röviden tartható, kimerítő evezéssel érhetők el. 


Az iránytartás meglehetősen jó, evezéskor kicsit szitál az eleje lassabb tempónál, ami a gyorsulással szinte teljesen elmúlik. Nyugodt vízen nem kellett nagyon korrigálnom, mentem egyenest. (Mindez alacsony üléspozícióban történt.) Természetesen minden relatív. Amikor feltámadt a szél, megnövekedtek a hullámok, és ha mindezt szemből kaptam, akkor hirtelen a jól megkomponált, harmonikus evezésem szétesett és gigászi csatává egyszerűsödött A sebesség 4  km/h alá esett, hiába mozgósítottam nagy erőket, a hullámok pedig erősebb kormányzásra, vagyis evezős korrigálásra kényszerítettek. 




A kajak tényleg meglepően stabil. Nem okozott nehézséget a "séta" a fedélzeten, ha a kamerát akartam bekapcsolni, állítani. Felállni is egyszerű a magas ülésről, és az állva dobálás is kényelmes. Tükör vízen. A hullámokban nem megoldható azért itt sem. Nekem egyébként a felállás igazából soha nem hiányzott, vagy eddig legalábbis. Aztán most eszembe jutott, hogy ahogy a Tapolca patakra befordultam, hirtelen szűk lett a hely evezni, kényelmetlen, folyton beleért a lapát a nádba, manőverezni is szinte képtelenség. Felálltam, és függőlegesen tartva a lapátot eveztem. Működött, nagyon jól haladtam. Tehát van igény és helyzet. 

Alapvetően a magas üléspozíció miatt nem akaródzik állni mégsem, ebben a helyzetben végképp eltűnt minden probléma ami eddig a mély ülésből akadt, ha akadt. Mindenesetre, így nagyon kellemes a horgászat. Hogy ne legyen teljesen édes az élet, ebben a pozícióban "tengeribeteg" lettem a ringatózó vízen, mint mikor olvasok az száguldó autóban. Ez a probléma azonban csak a Balatonon jellemző, a Dráván már semmi rosszullét. A szék, mint a fotel a tévé előtt, karfa nélkül. A hosszú teszt még hiányzik, de nem hiszem, hogy probléma lenne a kényelemmel. Egy öregedő kajakos számára fontos és érdekes lehetőség, hogy az ülést kivéve komfortosan le tudok ülni parti pihenőknél, táborozásnál.


Hihetetlenül okos megoldás, hogy a műcsalik a szék alatt könnyen elérhető helyen tanyáznak. Sajnos alacsony állásban nem lehet kivenni a dobozokat, vagy csak kéztörő mutatvánnyal. 


Egyébként is közel van minden. A botot is az eddiginél jobban magam előtt és alatt tudom tartani, ha nincs kézben vagy a bottartóban, és nem lóg vízbe az orsó.


 A többi "hasznos extra", amit a reklám videó mutat már ennyire nem egyértelmű. Jó az evezőtartó hátrahúzott lábaknál vagy állva, mert nem gurul a lapát ide-oda, de véges a használhatósága. Ha billeg a kajak az evező is elcsúszik. Lehet, hogy valamilyen jól tapadó gumis anyag segítene ezen.  Én inkább az ölembe szoktam tartani csorgásnál, hogy kéznél legyen, és a horgászbotot le tudjam tenni magam elé, ha evezni kezdek.


A különböző bottartók, beleértve az ülés mögötti süllyesztetteket, amik okosan még jobban megdöntve, lejjebb tartják a botok spiccét, óvva a behajló ágaktól, inkább a multis orsókkal szerelt horgászbotokhoz vannak, így is működnek, csak kicsit nehézkesen, a peremfutók elakadnak, beakadnak itt-ott.

Az első rekesz fedelén kialakított tartó fölé emelik a gyűrűk a botot, pedig az ötlet zseniális.


A vízhatlan rekesz a Tarponon pont a lábam között van, egyszerűen elérem a telefonom pl., a Coosa-n előre térdelnem, és nyújtózkodnom kell. Helyette a "sör-tartó" van, persze az is jó ha kéznél. Műcsalikat szoktam még sebtében idedobálni. Itt védve vannak attól, hogy kiúsznak a víz be-kiömlő nyílásokon. 


A vízhatlan rekeszek nyílásai hatalmasak, könnyű a ki-be pakolás mindegyiken, és zárhatók is lakattal. A testen, a sit-on-topokra jellemző nyílások nem ledugózhatóak, de a Tarponnal ellentétben, itt a víz nem jön be a vezetőfülkébe normál (nem túlterhelt) üzemmódban.


Hasznos, evezésnél fontos nekem az állítható lábtámasz.

Végül, egy okos megoldás, hogy szükség esetén merjük húzni a kajakot a földön. Cserélhető műanyag darabka a farán.
( Persze van olyan kajak ahol kis kerék van itt. Azt jobban bírnám. Moken 12 Feefree kajak. )


A drávai próbán kiderült, hogy igazán nincs mit aggódni a sebességen, a Tarpon gyorsabb, de a Coosa is alkalmas az árral szembeni haladásra. Igen fordulékony, csorgásnál elég egy-két lapátmozdulat a helyes irányhoz. Nem éreztem, és nem érzem azóta sem a kormánylapát hiányát. Valószínűleg bizonyos hosszúság alatt nincs rá szükség. A kajak kormányozhatósága a tengeren bír jelentőséggel, ahol hosszút kell evezni rossz időjárási körülmények közt. Itt sok erőt vehet igénybe feleslegesen a folytonos korrigálás, iránytartás, és az emiatt bekövetkező sebesség vesztés. (Aki a Balatonon evez állandóan annak megfontolandó.)
Egy bosszantó apróság. Evezések után mindig több vizet találtam a testben, mint amit a kondenzvíz számlájára írhatnék. Rövid kutakodás után rájöttem, hogy a popszegecs, amit használtak, nem mindenhol vízálló. Némelyiket szigetelnem vagy cserélnem kell.

 

Az ár kérdését nem kerülhetem. Olcsóbb mint a Tarponom, de annyi mint a Tarpon 120 Angler jelenleg, ami méretben körülbelül a megegyező kategória , árfolyamtól függően 260 000,- ft körül. (Hogy kinyögjem végre.) A forgalmazó Baloghy Péterről csak jót tudok mondani. Hogy mi éri meg és mi nem? Ár-érték? Nehéz válaszolni, tanácsot adni. Szerintem nem szabad kapkodni, sőt lehetőleg ki kell próbálni akarjuk-e igazán a kajakozást, erre gondoltunk-e? Ha igen, akkor a kajak tartós beruházás, lehet kicsit talán többet szánni, feszegetni a határokat. Várni használtra, akcióra.
Végül. A két hajó összehasonlítása után a hazai viszonyok közt azt érzem, hogy csodák nincsenek. A kajakos horgász elsősorban a mobilitásra törekszik. Legyen képes egyedül  mozgatni a kajakot. Autóra fel, le, a partra. Gyorsan összekészülni és elpakolni a víz mellett. Ez a legfontosabb szempont. Ha nem így van, a küszködés hamar elveszi a kedvet. Az összes többi kiegészítő - vagy van, vagy nincs. Horgászni már lehet, és ez a lényeg. A kényelem szempontjából persze nem mindegy milyen az ülés, hova teszem a botot, mennyit kell tornászni az eszközökért......Két jó, jól felszerelt kajakot próbáltam, jó gyártótól. Azt sem akarom sugallni, hogy nincs rossz kajak. Megszokás kérdése. 
Vízen lenni a boldogság, ez a lényeg!



Megjegyzések

Korvin ST üzenete…
Mióta megvan a saját kajakom, nem éreztem igényét másikra, szebbre, jobbra, újabbra. Az írásod megnyugtatott.
Szerintem is a lényeg a horgászatra alkalmasság, a mobilitás vízen és kocsira/ról pakolásnál. Nekem pluszban fontos a stabilitás is. K1-ből nem menne az biztos. :-)

Korrekt a teszt. Csak egy dolog hiányzik: élőben látni.
Ha összejön a balatoni találkozó, akkor - amellett, hogy az enyémet szívesen közre-kipróbálásra bocsátom - örömmel megnézném közelebbről mindkettő kajakodat.
Vagy ne legyek telhetetlen..?
Tóth Gyuri üzenete…
Arra is van a találkozó többek között, hogy végre mindenki próbálgasson kedvére.
K1 valószínű fel sem merül horgászatra. Olyan lenne, mint kerékpárról vadászni, menet közben....
Névtelen üzenete…
Jó kis írás. Jó kis hajó.
Nálam első és legfontosabb szempont az egyszerűség. Kerülöm az állíthatót, az elcsavarhatót, a kihúzhatót. A Nap nagy úr. Idővel megzabál mindent. És Amerika messze van.
Itt a hajóm ülése:
Állítható ez is és nincs gyenge pontja. Még egy ügyes varrónő is összehozza.
És itt van a lábtámasz, amit még állítani sem kell:
http://atyafipeca.files.wordpress.com/2011/02/p1010008.jpg
Ha nem passzolna teljesen akkor még mindig fel lehet rakni egy állíthatót.
Kormány teljesen felesleges hazai vizekre. Egy amerikai csóka azt mondta az egyik videóban, hogy tessék megtanulni evezni. :-O Az ára egyébként csillagászati.
Ha most vennék kajakot és sok pénzem lenne berendelném az O.K. Ultra 4.7-esét. :-O Szerintem mindent visz, de nem tudnám kihasználni.
http://www.youtube.com/watch?v=0CU4zVp_COU&feature=related
Röviden, ahogy Korvin mondta én sem érzem másik hajóra igényt. 15 órákat ülök benne folyamatosan és egy kis tornával kordában tudom tartani a sajogó farpofáimat. :-O
Mit tudtok Laliról? Ő neki ilyen van!
Névtelen üzenete…
A másik, hogy egymás hajóit próbálgatni szerintem elég felesleges dolog, bár engem is érdekelne azért. Inkább olyanok segge alá kéne adni őket, akik még sosem próbálták.
Tóth Gyuri üzenete…
http://www.saltwaterkayakfisherman.com/2009/05/prowler-big-game-rudder.html
Szerintem az evezés tudás nem helyettesíti a kormányt szélben hullámokban. Van kormány a verseny kajakokon is, pedig hát, ha valakik, ők tudnak evezni. Én is feleslegesnek tartom a mi vizeinken, mondom talán a Balatont leszámítva. Az egyszerűséggel teljesen egyetértek.
Lali elfoglalt, nem nagyon volt horgászni információim szerint.
Tóth Gyuri üzenete…
Igen, elvileg van jelentkező ("segg") próbálni. Ha már konkrét az időpont, némi reklám azok közt, akiket érdekelhet. Szerintem érdekes mindenképp másikat is próbálni, hogy az ember véleményezni tudjon. Viszonyítási alapok kellenek, és hogy tudjuk miről beszélünk, ha nem is fogunk cserélni...

Népszerű bejegyzések